12 tips goed omgaan met je hooggevoeligheid

12 praktische tips goed omgaan met hooggevoeligheid

E

1. Jezelf aarden en beschermen

Dit is één van de belangrijkste hooggevoeligheid tips. Via visualisatie contact maken met de grond en veranker jezelf hiermee. Laadt daarna jezelf energetisch op: visualiseer energie die je lichaam instroomt en je rustig en sterker maakt. Tot slot bescherm jezelf: visualiseer een krachtig energieveld (ook wel je uitstraling genoemd) waarbij het gedrag van anderen, harde geluiden, herrie, drukte en ruzie buiten dit veld blijven.

E

2. Geef je grenzen aan

Geef je grenzen aan, hoe lastig dit soms is. Het gaat er niet om hoe de ander zich hierbij voelt, maar wat voor jou goed is. Bedenk dat elke ja tegen een ander vaak een nee tegen jezelf is. Besef dat als jij je grenzen niet aangeeft, de ander in feite jouw grenzen bepaalt. In mijn blog  hooggevoelig-en-grenzen-aangeven ga ik hier wat dieper op in.

E

3. Luister naar je lichaam

Ben je moe, dan ga je rusten of slapen. Wil je even alleen zijn, zonder je af op een plek in huis.
E

4. Eet en drink gezond

Je lichaam is gevoelig voor ongezond eten. Cafeïne kan je onrustig maken, en je kunt gevoelig zijn voor alcohol.
E

5. Vermoeid? Probeer niet zomaar wat uit

Bij deze hooggevoeligheid tips geldt ook dat het bij blijvende vermoeidheid kan zijn dat je vitamines of mineralen tekort komt. Ga eerst naar je huisarts, en laat een tekort door een specialist uitzoeken. Probeer niet zomaar wat uit.

E

6. Laad jezelf op

Ga op een rustig tijdstip een bos of park in, of maak een strandwandeling. Daar laad je vanzelf op en vind je rust en stilte.
E

7. Ga dagelijks mediteren

Laat de gedachten die tijdens een meditatie komen voorbijgaan, en kijk er als toeschouwer naar. Hoe vaker je mediteert, hoe meer gedachten en emoties je opruimt. Je merkt zelf hoeveel tijd je iedere keer nodig hebt. Soms heb je bv. een uur nodig, een andere keer een kwartier. Bouw het rustig op en blijf consequent mediteren.
E

8. Doe wat je leuk vind en je energie geeft

Ga sporten, dansen, volg een cursus, ga wandelen, uit jezelf creatief, ga zingen, schilderen of tekenen. Je weet vast wel wat bij jou past.
E

9. Neem wat wordt gezegd niet persoonlijk op

Wat de ander zegt is vanuit zijn/haar perceptie, dat gebaseerd is op karakter, opvoeding, beïnvloeding, ervaringen, overtuigingen en eventuele onverwerkte emoties. Vijf mensen kunnen vijf verschillende reacties op een gebeurtenis geven. Elke reactie zegt daarom niets over jou.
E

10. Luister naar muziek

Muziek kan je stemming op een positieve manier beïnvloeden. Luister naar wat je op dat moment of die dag nodig hebt.
E

11. Neem rust voordat je gaat slapen

Besteedt het laatste uurtje van je avond geen tijd aan (social )media of tv. Negatieve berichten of programma’s kunnen je beïnvloeden. Neem de tijd voor jezelf. Daardoor zal je nachtrust verbeteren
E

12. Herken en accepteer je hooggevoeligheid

Je hoeft het niet aan de buitenwereld uit te leggen, want niet iedereen zal je begrijpen. Het belangrijkste is dat jij jezelf kent en weet hoe je hiermee kunt omgaan.
Waarschijnlijk herken je jezelf enigzins in het voorbeeld verschil-tussen-hoogsensitief-en-hooggevoelig.

Ik hoop dat je iets kunt hebben aan deze 12 hooggevoeligheid tips.

hooggevoeligheid tips - Coaching bewustZijn

Ik wil je graag helpen

Neem contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.