12 tips goed omgaan met je hoogsensitiviteit

12 praktische tips omgaan met hoogsensitiviteit

E

1. Jezelf aarden en beschermen

Via visualisatie contact maken met de grond en veranker jezelf hiermee. Laadt daarna jezelf energetisch op: visualiseer energie die je lichaam instroomt en je rustig en sterker maakt. Tot slot bescherm jezelf: visualiseer een krachtig energieveld (ook wel je uitstraling genoemd) waarbij het gedrag van anderen, harde geluiden, herrie, drukte en ruzie buiten dit veld blijven.

E

2. Ga mediteren

Via meditatie laat je overbodige gedachten los, word je hoofd ”leeg”, krijg je meer innerlijke rust, en versterk je je intuïtie.
E

3. Neem waar

Je kunt indrukken krijgen van iets of iemand via je gevoel. Neem het waar, maar je bent niet verplicht om er iets mee te doen. Wil je er niets mee, laat het los door er gewoonweg niet meer aan te denken of mee bezig te blijven.
E

4. Leer omgaan met visuele indrukken

Visuele indrukken zijn beelden die plots in je gedachten opkomen. Ze kunnen vaak symbolisch zijn, en het is de kunst om dit om te zetten in wat er speelt of gaat gebeuren. Het kan op jezelf betrekking hebben, op iemand anders of een situatie. Of je er iets mee doet is aan jou.
E

5. Leer omgaan met woordelijke indrukken

Indrukken kunnen ook woordelijk voor komen. In gedachten zie je een woord of (een deel van) een zin. Dit kan op jezelf, een ander of een situatie betrekking hebben. Geven de punten 3, 4 en 5 verwarring of wil je hiermee leren omgaan, dan kan ik je hierbij ondersteunen.

E

6. Wees bewust van je omgeving

Je hebt mensen en situaties snel door, waardoor met behulp van je intuïtie kunt reageren of handelen.
E

7. Wees alert op details

Door je fijngevoeligheid heb je meer oog voor (belangrijke) details dan de gemiddelde mens die dit over het hoofd ziet. Wees alert op details zoals een woord of zin, een signaal, een bericht.
E

8. Deel niet altijd wat je waarneemt

Mensen kunnen ervan schrikken, zich onbehaaglijk gaan voelen, of afstand van je nemen. Het is beter om hierover voorzichtig vragen te stellen. Stel dan wel goede vragen, en die zijn afhankelijk van de gemoedstoestand van de ander, de situatie en van jouw relatie met de ander.
E

9. Neem tijd

Neem tijd om te doen wat voor jou nodig is om een teveel aan indrukken los te laten. De natuur in, thuis even afzonderen of mediteren zijn wat voorbeelden. Het is goed voor je als je iemand in je omgeving hebt waarmee je jouw ervaringen kunt delen.
E

10. Wees creatief

Je kunt je indrukken ook via je creativiteit naar buiten brengen. Tekenen, schilderen, mandala’s, beeldhouwen, boetseren of zingen zijn wat voorbeelden.
E

11. Leer omgaan met krachtige signalen

Meestal komt een indruk subtiel binnen, een enkele keer krachtig. Schrik er niet van, neem het waar, en ga er mee aan de slag. Een krachtig signaal betekent actie nemen op een actuele situatie of gebeurtenis wat jou verder brengt.
E

12. Herken en accepteer je hoogsensitiviteit

Je hoeft het niet aan de buitenwereld uit te leggen, want niet iedereen zal je begrijpen. Het belangrijkste is dat jij jezelf kent, en weet hoe je hiermee kunt omgaan.
Misschien vind je wat herkenning in het verhaal verschil-tussen-hoogsensitief-en-hooggevoelig

Ik wil je graag helpen

Neem contact met mij op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.